Volvo dalių parinkimas ir keitimas namuose: išsami praktinė instrukcija savininkams – paprasčiau nei pajungti televizorių

Kodėl verta pačiam keisti Volvo dalis

Volvo automobiliai turi reputaciją kaip patikimi, tačiau brangūs eksploatuoti. Servisų kainos dažnai verčia akis apsiverkti – net už paprasčiausią alyvos keitimą gali tekti sumokėti šimtą eurų ar daugiau. Tačiau realybė tokia, kad daugelį dalių galima pakeisti patiems, turėdami tik bazines žinias ir nedidelį įrankių arsenalą.

Svarbiausia suprasti, kad Volvo nėra kažkoks mistinis automobilis, kuriam reikia specialių šamanų su diagnostikos įranga už dešimtis tūkstančių eurų. Taip, kai kuriems darbams tikrai reikia profesionalų, bet stabdžių kaladėlių keitimas, amortizatorių keitimas, filtrai, žvakės – visa tai įmanoma padaryti garaže ar net kieme. Vienintelis dalykas, ko tikrai reikia – kantrybės ir noro išmokti.

Problema ta, kad daugelis žmonių net nebando, nes bijo sugadinti. Tačiau jei žinai, ką darai, ir turi tinkamas dalis, rizika minimali. Be to, kai pats keiti dalis, žinai tiksliai, kas įdėta į tavo automobilį, o ne pasitiki, kad servisas tikrai įdėjo originalią dalį, o ne kažkokį analogą iš Kinijos.

Kaip rasti tinkamas dalis savo Volvo modeliui

Čia prasideda tikrasis galvos skausmas. Volvo dalys – tai chaosas, kuriame lengva pasiklysti. Pirmiausia reikia žinoti tikslų savo automobilio VIN kodą. Tai ne tik formalumas – tas pats modelis, pagamintas skirtingais metais ar net mėnesiais, gali turėti visiškai skirtingas dalis.

Geriausia pradžia – oficialus Volvo dalių katalogas arba specializuotos platformos kaip Volvo Parts Webshop ar FCP Euro. Ten įvedi VIN kodą ir gauni tikslų dalių sąrašą būtent tavo automobiliui. Problema ta, kad originalios dalys kainuoja kaip aukso plytele. Pavyzdžiui, priekinis amortizatorius gali kainuoti 300-400 eurų, nors analogas iš Sachs ar Monroe kainuos 100-150 eurų ir tarnaus beveik taip pat ilgai.

Dėl analogų – ne visi jie vienodi. Yra patikimi gamintojai kaip Bosch, Sachs, SKF, Lemförder, TRW, kurie dažnai gamina dalis ir pačiai Volvo. Tada yra vidutinio lygio gamintojai, kurie tinka kasdieniam naudojimui. Ir yra šlamštas iš Kinijos, kuris gali sulūžti po mėnesio. Svarbu mokėti atskirti.

Kur pirkti? Lietuvoje populiarios platformos kaip Autodoc, Elparts, Onlinecarparts. Užsienyje – RockAuto, FCP Euro (pastarasis turi neribotą garantiją visam laikui, kas skamba beprotiškai, bet veikia). Vietiniai ardytojai irgi gali būti gera alternatyva, ypač jei reikia nebrangių dalių kaip plastikiniai laikikliai ar interjero elementai.

Būtini įrankiai ir pasiruošimas darbui

Nereikia investuoti tūkstančių į įrankius, bet tam tikrų dalykų tikrai reikia. Pirma – normalus domkratas ir atramų stovai. Tas automobilio komplekte esantis domkratas tinka tik ratui pakeisti, bet ne darbui po automobiliu. Geriau įsigyti hidraulinį domkratą ir bent du patikimus atraminius stovus. Saugumas – ne juokai.

Antras dalykas – tinkamas galvučių ir raktų komplektas. Volvo naudoja daugiausia metrinę sistemą, bet kartais pasitaiko ir Torx varžtų. Reikės galvučių nuo 10mm iki 22mm, ilgų pratęsimų, kardinių. Jei dirbi su važiuokle, pravers ir smūginis veržliaraktis, nors galima išsiversti ir rankiniu.

Trečia – diagnostikos įranga. Nebūtina pirkti brangaus įrenginio, pakanka paprasto OBD2 skaitytuvo su Bluetooth, kuris kainuoja 20-30 eurų. Atsisiuntęs nemokamą programėlę telefone galėsi skaityti ir ištrinti klaidų kodus. Tai labai padeda suprasti, kas iš tikrųjų sugedo.

Dar pravers: WD-40 arba kitas rūdžių tirpiklis (Volvo varžtai mėgsta surūdyti), geros kokybės domkrato paklotas, žibintuvėlis ar darbo lempa, pirštinės, skudurai. Jei keisi tepalus – talpykla panaudotai alyvai ir piltuvas. Smulkmenos, bet be jų darbas virsta kančia.

Dažniausiai keičiamos dalys ir kaip tai padaryti

Pradėkime nuo paprasčiausių dalykų. Oro filtras – tai gali pakeisti net vaikas. Atidarai gaubtelį (paprastai keliais spaustukai ar varžtais), ištraukia seną filtrą, įdedi naują. Penkios minutės darbo. Originalus filtras kainuoja 20-30 eurų, analogas – 10-15 eurų. Keisti reikia kas 15-20 tūkstančių kilometrų, priklausomai nuo to, kur vairuoji.

Alyvos ir alyvos filtro keitimas – irgi nesudėtinga, bet reikia būti atsargiam. Pirmiausia automobilis turi būti ant lygaus paviršiaus ir gerai atremtas. Randi alyva išleidimo varžtą (paprastai apačioje variklio karterio), pastatai po juo talpyklą, atsuki. Svarbu: alyva gali būti karšta, todėl geriau keisti, kai variklis šiek tiek atvėsęs. Kai alyva išbėga, pakeiti filtrą (kartais reikia specialaus rakto), užsuki varžtą su nauja tarpine, įpili naują alyvą. Volvo varikliams paprastai reikia 4-6 litrų, priklausomai nuo modelio.

Stabdžių kaladėlės – čia jau reikia šiek tiek daugiau įgūdžių. Reikia nuimti ratą, atsukti suporto varžtus (paprastai du), ištraukti senus kaladėles, įspausti stūmoklį atgal (tam gali prireikti specialaus įrankio arba tiesiog didelių replių), įdėti naujas kaladėles. Svarbu patikrinti, ar stabdžių diskai neišdilę – jei jie plonesni nei 2mm nuo minimalaus storio, reikia keisti ir juos.

Amortizatoriai ir spyruoklės – tai jau sudėtingesnis darbas, bet irgi įmanomas. Reikės domkrato, atramų stovų, ir svarbiausia – spyruoklės suspaudimo įrankio, jei keiti spyruokles. Amortizatorius paprastai laikomas keliais varžtais viršuje ir apačioje. Pagrindinis pavojus – spyruoklė yra po įtampa, todėl niekada nebandyk jos išmontuoti be tinkamo įrankio. Tai gali baigtis labai blogai.

Elektrikos darbai: ne taip baisu, kaip atrodo

Daugelis bijo liesti bet ką, kas susiję su elektrika, bet Volvo elektros sistema nėra tokia sudėtinga, kaip atrodo. Lemputės keitimas – paprasčiausias dalykas. Priekiniai žibintai paprastai pasiekiami iš variklio skyriaus, užpakaliniai – iš bagažinės. Atsuki plastmasinį dangtelį, ištraukia seną lemputę, įdedi naują. Svarbu neliesti halogeninės lemputės stiklo pirštais – riebalai nuo odos sutrumpina jos tarnavimo laiką.

Akumuliatoriaus keitimas – irgi nesudėtinga. Pirmiausia atjungi minusinį kabelį (visada pirmiausia minusą!), tada pliusinį, atsuki laikiklį, išimi seną akumuliatorių, įdedi naują. Prijungi pliusinį kabelį, tada minusinį. Vienintelis niuansas – kai kuriuose Volvo modeliuose po akumuliatoriaus keitimo reikia iš naujo registruoti akumuliatorių per diagnostikos įrangą, kad automobilio kompiuteris žinotų, jog akumuliatorius naujas.

Saugiklių keitimas – kai kas nors nustoja veikti (pavyzdžiui, radijas ar langų keltuvai), pirmiausia tikrink saugiklius. Saugiklių dėžutės paprastai yra variklio skyriuje ir salone (dažnai po prietaisų skydu). Automobilio instrukcijoje turėtų būti schema, kuris saugiklis už ką atsakingas. Ištraukia seną saugiklį (paprastai yra specialūs plastikiniai gnybtukai), pakeiti nauju tokios pat stiprumo.

Kada vis tik reikia vežti į servisą

Būkime sąžiningi – ne viską galima ar verta daryti pačiam. Pavarų dėžės remontas – tai tikrai ne namų darbas, nebent esi tikras profesionalas su visa įranga. Automatinės pavarų dėžės yra sudėtingos, ir viena klaida gali kainuoti tūkstančius eurų.

Variklio kapitalinis remontas – tas pats. Jei reikia ardyti variklį, keisti stūmoklių žiedus, guolius – tai servisui. Taip, YouTube pilna video, kaip žmonės tai daro garaže, bet reikia daug patirties ir specialių įrankių.

Oro pagalvių sistema – čia irgi geriau pasitikėti profesionalais. Oro pagalvės – tai saugos sistema, ir bet kokia klaida gali baigtis tuo, kad jos nesuveiks kritiniu momentu arba, dar blogiau, suveiks netikėtai.

Kondicionieriaus sistemos darbai – reikia specialios įrangos šaldymo agentui pripildyti ir vakuumuoti sistemą. Be to, šaldymo agentas yra pavojingas aplinkai, ir jo tvarkymas reguliuojamas įstatymų.

Taip pat verta vežti į servisą, jei nesi tikras, ką darai. Geriau sumokėti šimtą eurų už darbą, nei sugadinti dalį už tūkstantį eurų bandant sutaupyti. Sveikas protas – geriausias patarėjas.

Dokumentacija ir informacijos šaltiniai

Prieš pradedant bet kokį darbą, būtina turėti informaciją. Geriausia – originali Volvo remonto instrukcija (VIDA/VADIS), bet ji kainuoja daug pinigų ir skirta profesionalams. Alternatyva – Haynes ar Chilton remonto vadovai, kurie kainuoja 20-40 eurų ir aprašo daugumą standartinių procedūrų.

Internete yra puikių išteklių. Swedespeed.com forumas – tai Volvo entuziastų bendruomenė, kur galima rasti atsakymus į beveik bet kokį klausimą. Matthews Volvo Site – senas, bet vis dar aktualus puslapis su daugybe techninės informacijos. Volvo Forums – dar vienas geras šaltinis.

YouTube kanalai kaip FCP Euro, Volvo DIY turi daug vaizdinių instrukcijų. Vaizdinė medžiaga labai padeda suprasti, kaip viskas atrodo realybėje, ne tik schemose. Tačiau būk kritiškas – ne visi video yra kokybiški, kai kurie žmonės rodo, kaip daryti neteisingai.

Lietuviški formai kaip Autoplius forumas ar Volvo klubas Lietuvoje Facebook grupėje irgi gali būti naudingi, ypač jei reikia specifinės informacijos apie Lietuvoje populiarius modelius ar kur pirkti dalis.

Ką daryti, kai kažkas nepavyksta

Nesvarbu, kaip gerai pasiruošei, kartais viskas eina ne pagal planą. Varžtas nutrūksta, dalis netinka, kažkas pradeda tekėti. Svarbiausia – nesipanikos ir nesibandyk spręsti problemos jėga. Jei varžtas užstrigęs, geriau palaukti, išpurkšti WD-40, pabandyti vėliau. Jei bandysi per jėgą, nulaužsi ir turėsi dar didesnę problemą.

Jei dalis netinka, nors pagal katalogą turėjo tikti – tai normalu. Gamintojai kartais keičia specifikacijas, kataloguose būna klaidų. Nusifotografuok seną dalį iš visų pusių, padaryk matavimus, palygink su nauja. Kartais reikia tiesiog grąžinti ir užsisakyti kitą.

Jei pradėjai darbą ir supratai, kad tai per sudėtinga – neverta bandyti baigti bet kokia kaina. Geriau sustoti, viską sumontuoti atgal (jei įmanoma) ir vežti į servisą. Taip, bus nepatogu, bet geriau nei visiškai sugadinti automobilį.

Dar vienas patarimas – fotografuok kiekvieną žingsnį. Ypač prieš išmontuojant sudėtingas dalis. Vėliau, kai reikės viską surinkti atgal, tos nuotraukos bus neįkainojamos. Atmintis apgauna, ypač jei darbas užtrunka kelias dienas.

Kai dalys pakeistos: ko tikėtis ir kaip prižiūrėti

Taigi, pakeisti dalis, viskas atrodo gerai, automobilis vėl ant ratų. Bet darbas dar nebaigtas. Jei keitei važiuoklės dalis – būtina daryti ratų suvedimą. Tai ne tas darbas, kurį gali padaryti namuose be specialios įrangos. Neteisingas ratų suvedimas reiškia netolygų padangų dilimą ir blogą automobilio valdymą.

Jei keitei stabdžių kaladėles – pirmieji 200-300 kilometrų yra įpratinimo laikotarpis. Naujos kaladėlės turi pritapti prie diskų. Venk staigių stabdymų tuo laikotarpiu. Taip pat patikrink stabdžių skysčio lygį – įspaudus stūmoklius atgal, jis gali pakilti virš maksimalaus lygio.

Po alyvos keitimo – paleisk variklį, leisk jam padirbėti kelias minutes, užgesinki, palaukti 5-10 minučių, patikrink alyvos lygį. Kartais reikia šiek tiek dopilti. Taip pat patikrink, ar niekur nesunkia – kartais išleidimo varžto tarpinė gali būti netinkamai uždėta.

Jei keitei amortizatorius – pirmas kelias dienas automobilis gali jaustis kiek kitaip. Tai normalu, naujos dalys turi įsitrinti. Tačiau jei girdisi keisti garsai, kažkas barška ar automobilis vairuojasi labai blogai – reikia dar kartą viską patikrinti.

Ir pats svarbiausias dalykas – užsirašyk, ką ir kada keitei. Laikyk automobilio priežiūros žurnalą. Tai padės ateityje planuoti kitus darbus ir bus naudinga, jei kada nors norėsi parduoti automobilį. Pirkėjai vertina, kai savininkas gali parodyti detalią priežiūros istoriją.

Ar tai tikrai verta vargo ir laiko

Grįžkime prie pagrindinio klausimo – ar verta pačiam keisti Volvo dalis? Atsakymas priklauso nuo to, kaip vertini savo laiką ir pinigus. Jei uždirbi 50 eurų per valandą, galbūt ekonomiškai efektyviau sumokėti servisui. Bet jei turi laiko savaitgaliais ir nori sutaupyti, tai tikrai verta.

Pavyzdžiui, stabdžių kaladėlių keitimas servise gali kainuoti 150-200 eurų už abi ašis. Pats kaladėles gali nusipirkti už 50-80 eurų, darbas užtruks 1-2 valandas. Sutaupai 100 eurų. Amortizatorių keitimas servise – 400-600 eurų. Pats dalis gali nusipirkti už 200-300 eurų, darbas užtruks popietę. Sutaupai 200-300 eurų.

Per metus, priklausomai nuo automobilio būklės ir ridos, gali sutaupyti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų. Tai ne mažai. Be to, įgyji vertingų įgūdžių ir geriau supranti savo automobilį. Žinai tiksliai, kokios dalys įdėtos, kaip jos veikia, kada jas reikės keisti vėl.

Tačiau būk realistiškas – ne visi turi kantrybės ar sugebėjimų tai daryti. Jei mechanika tau visiškai svetima, galbūt geriau pradėti nuo paprastų dalykų kaip filtrų keitimas, o sudėtingesnius darbus palikti profesionalams. Nėra gėda pripažinti, kad kažko nemoki. Gėda – sugadinti automobilį dėl per didelio pasitikėjimo savimi.

Galiausiai, pats dalių keitimas – tai ne tik pinigų taupymas. Tai tam tikra laisvė ir nepriklausomybė. Kai žinai, kad gali pats pasirūpinti savo automobiliu, nebijosi netikėtų gedimų ir servisų kainų. Tai vertinga, ypač jei turi senesnį Volvo, kuris jau nebėra garantijoje. Ir kas žino – galbūt tai taps hobiu, kuris teiks ne tik praktinę naudą, bet ir pasitenkinimą.

Parašykite komentarą

Scroll to Top